lördag 27 juni 2009

Dackefejden

Då har det varit tävling igen och denna gången var det grustävling i Växjö och tävlingen kallas Dackefejden. Kartläsare för dagen skulle Mats Andersson vara.
Vi valde att åka upp redan på fredagen och ta in på hotell. Efter en magnifik 3rätters middag med lysande service(???) åkte vi och besiktigade bilen och efter vissa (mindre?) justeringar var bilen nu godkänd för tävling. När vi kom tillbaks hade serviceteamet redan gett sig ut för att kolla upp Växjös nattliv, vi valde självklart att hänga på även om vi inte kunde hålla samma tempo som gamle Fors & Koffe.
Efter en bastant frukost begav vi oss till serviceplatsen för anmälan och inväntan av start, nervositeten var inte att leka med då man ska ha en så pass rutinerad förare i högerstolen.
Vi skulle körs 5st special sträckor och den första gick väldigt nätt och försiktigt då där inte finns speciellt mycket självförtroende kvar efter rullningen i Ljungby, när vi väl kommit i mål på sträckan infann sig en lite tryggare känsla och Dr. Andersson gav några förmaningar hur jag skulle försöka att hantera bilen bättre. Sträcka 2 & 3 rullade på hyffsat och Dr. Andersson kom med påtryckningar mellan noterna att jag bla. bromsade för tidigt och vid ett tillfälle skulle gasa som en gris. Just va gasa som en gris innebär e jag osäker på men jag höll högerfoten stumt ett tag så sa han inget mer... Just att han hela tiden på under sträckorna och på transporterna gav tips och råd kändes kanon. Nu va det dags för SS4 som också var dagens längsta sträcka drygt 2mil. Redan efter ca 3km blev det så klart punktering höger fram, inget och göra bara stanna och byta hjul. Nu var jag helt ur fas och körde som en skadeskjuten katt resten av sträckan. SS5 gick hyffsat utan några större aha upplevelser. När vi väl kom tillbaks till serviceplatsen fick vi höra att vi inte var som enda som kört punktering där. SS4 visade sig också skördat en hel del offer då många bilar såg väldigt ledsna ut... Vi slutade på en 22 plats av 32 startande i klassen


Summering: En väldigt lärorik och grymt rolig helg där jag fått många bra tips av Dr. Andersson som jag hoppas kunna förvalta och ha nytta av. Vill även tacka alla i teamet men främst Mats för en perfekt helg om det inte vore för den där punkteringen. Nästa tävling är tanken att vara Snapphanerallyt i Hässleholm, dock vet jag inte vem som skall sitta i högerstolen då Zollan ska bli far i dagarna och Dr. Andersson själv ska köra med sin ZigenarAstra..

Dr. firar med sportdryck....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar